Terug gemeenteraad

vr 27/06/2025 - 21:00 gemeenteraadzaal

  • PLANNING COMMISSIES

    Commissie schepen Ghizlane Benabdellah: op maandag 16 juni 2025 om 19 uur.
    Commissie schepen Maxime Callaert: op maandag 16 juni 2025 om 20.30 uur.
    Commissie schepen Carl Hanssens: op dinsdag 17 juni 2025 om 19 uur.
    Commissie schepen Filip Baeyens: op dinsdag 17 juni 2025 om 20.30 uur.
    Commissie schepen Kris Van der Coelden: op woensdag 18 juni 2025 om 19 uur.
    Commissie schepen Adelheid Van Hauwermeiren: op donderdag 19 juni om 19 uur.
    Tijdens deze commissie zal een toelichting gegeven worden met betrekking tot het verbeterplan sociaal financiële hulpverlening en gezonde maaltijden op school.
    Commissie schepen Kristof Van Gansen: op donderdag 19 juni om 20.30 uur.
    Tijdens deze commissie zal een toelichting gegeven worden over de stadsbrede aanpak van grensoverschrijdend gedrag.
    Commissie burgemeester Lieven Dehandschutter: op maandag 23 juni 2025 om 19 uur.
    Tijdens deze commissie zal een toelichting gegeven worden over Hulpverleningszone Waasland door zonecommandant Thierry Van Goethem.
    Commissie schepen Peter Buysrogge: op dinsdag 24 juni 2025 om 19 uur.

OPENBARE ZITTING

Politie

Politie

Ondersteuning financiën

Belastingen

  • Omdat de werken aan de Grote Markt nog niet afgelopen waren werd de Meifoor van Sint-Niklaas opgesteld op het Sint-Nicolaasplein en de nieuwe aangelegde voetpaden van de Cipierage tot de hoek van de Houtbriel. De standhouders geven aan dat de opkomst en dus ook hun opbrengsten eerder tegenvielen.  Er wordt voorgesteld de standgelden van de reeds aangerekende Meifoor te halveren. Net zoals andere afwijkingen van belasting- en retributiereglementen moet deze afwijking van het belastingreglement op de tijdelijke privatisering worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.

Boekhouding

Financiën (staffunctie)

  • Subsidies kunnen enkel worden toegekend in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de gemeenteraad wordt goedgekeurd. Hierbij wordt de lijst met nominatieve subsidies voorgelegd. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met aanpassingen aan de nominatieve subsidies goed te keuren.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee  invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Aangezien het stadsbestuur de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt, moet de gemeenteraad de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het aandeel van het OCMW ook nog goedkeuren, vooraleer de integrale aanpassing van de meerjarenplanning kan worden vastgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aandeel van het OCMW in de aanpassing nummer 10 van het meerjarenplan 2020-2025  goed te keuren.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aandeel van de stad in de aanpassing nummer 9 van het meerjarenplan 2020-2025  vast te stellen.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de geïntegreerde aanpassing nummer 10 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.

Ondersteuning

Beleidsondersteuning

HR

  • In 2015 werd het clustermodel ingevoerd als basis voor het nieuwe organogram. Op basis van enkele evoluties wordt voorgesteld het aantal clusters te herleiden van vijf naar vier.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan. 

Personeel (staf)

Noodplanning

Ombudsfunctie

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het jaarverslag van de ombudsdienst over de werking in 2024 en opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepenen om uitvoering te geven aan de aanbevelingen geformuleerd door de ombudsvrouw.

Klantencontacten

Dienstverlening

Bestuursadministratie

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

Omgeving

Plannen en ontwikkelen

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerpplan voor de wijziging van een deel van de rooilijn van de Eigenlostraat voorlopig vast te stellen.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overeenkomsten die werden afgesloten met de eigenaars van de innemingen 11, 13, 17, 43, 57, 68+69, 71 en 72, noodzakelijk voor het rioproject Hoogkameren.

  • De gemeenteraad stelde in zitting van 28 maart 2025 het ontwerp gemeentelijk rooilijnplan Patershof voorlopig vast. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan Patershof definitief vast te stellen.
  • Oudervereniging Chiromeisjes Alleman vzw, wenst het lokaal van de jeugdvereniging gelegen Dokter R. Haeltermanlaan 21 A, 9112 Sinaai, te renoveren en uit te breiden. Voor de bouw van het huidige lokaal werd door de stad een recht van opstal toegestaan dat nog loopt tot 2039. In het kader van het verkrijgen van subsidies voor de geplande werken vraagt oudervereniging Chiromeisjes Alleman vzw om de duurtijd van het opstalrecht te verlengen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met een verlenging van het opstalrecht en de voorwaarden van het ontwerp van addendum goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de kosteloze overdracht van een grondstrook, gelegen Koutermolenstraat 58, 9111 Belsele, aan stad Sint-Niklaas, om ingelijfd te worden in het openbaar domein en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.

  • Er wordt een ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) opgemaakt voor de juridische verankering van het park in Belsele.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rup bestemmingswissel Belsele definitief vast te stellen.

  • In het mobiliteitsplan van 2015 werd de gefaseerde invoering van een wijkcirculatie voor de binnenstad reeds voorgesteld en tevens goedgekeurd. 
    'Sint-Niklaas heeft de ambities om tot een hogere leefbaarheid en een verhoogd welbehagen te komen in het centrum en wil daar bovenop een verhoogde verkeersveiligheid nastreven. Deze ambities vertalen zich naar een autoluwer stadcentrum door het optimaliseren van de verkeersstructuur en de nodige ondersteunende circulatiemaatregelen. Ook hier vormt het lobbenstadmodel de belangrijkste leidraad.
    Door een aantal doordachte circulatiewijzigingen ter hoogte van de Grote Markt (knippen van de noord-zuid beweging) kan het doorgaand verkeer dat op de tangenten thuishoort reeds uit het centrum gemeden worden. Deze maatregel zal de pleinfunctie van de Grote Markt versterken, de oversteekbaarheid voor de fietsers en voetgangers verbeteren en zorgen voor een betere doorstroming voor het openbaar vervoer'.

    Om het bovenstaande te kunnen realiseren werd gekozen om een verkeersfilter te installeren aan beide zijden van de Grote Markt (ter hoogte van het kruispunt met de Hemelaerstraat en een net na het kruispunt met de Stationsstraat en Houtbriel).
    Het instellen van een verkeersfilter geeft de mogelijkheid aan het stadsbestuur om te bepalen wie al dan niet een vergunning krijgt om deze filter voorbij te rijden. Bestemmingsverkeer kan een vergunning aanvragen onder voorwaarden van het reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en voetgangerszones en doorgang door de verkeersfilters. 

    De ondergrondse parking is de ‘grootste’ bestemming voor gemotoriseerd verkeer binnen het filtergebied Grote Markt. Om te voorkomen dat zowel de bezoekers als de stadsdiensten disproportioneel belast worden de vergunningsprocedures, werd een softwarematige oplossing bedacht om de camera aan de Hemelaerstraat te laten communiceren met de camera aan de inrit van de parking. Dit wil zeggen dat wanneer u via het Noorden de parking wenst aan te rijden, dit mogelijk is. U wordt gecapteerd door de camera aan de Hemelaerstraat als overtreder, maar door het inrijden van de parking wordt deze overtreding geneutraliseerd. U wordt als gebruiker van de ondergrondse parking gezien als een voertuig van de categorie vrijgesteld. Het terugkeren naar het Noorden zal echter niet lopen via de Parkstraat. Wanneer een voertuig de ondergrondse parking verlaat, zal deze moeten wegrijden ofwel via de Parklaan ofwel via de Houtbriel. Het is technisch niet mogelijk om iedereen te whitelisten die in en uit de parking rijdt voor alle knips. Er is gekozen om enkel te whitelisten wanneer je aanrijdt uit het noorden en de parking inrijdt. Wegrijden moet dan gebeuren via de Parklaan of Grote Markt Houtbriel. Komende van het zuiden (Parklaan of Hendrik Heymanplein) kan men vrij de parking inrijden zonder dat er een vergunning/whitelisting nodig is. Deze kunnen dan ook weer wegrijden zoals alle parkinggebruikers. 

    Uit een eerdere studie van SUUNTA bleek dat 50 % van alle verkeer dat over de Grote Markt reed een herkomst en een bestemming had buiten de ring. Hieruit kunnen we concluderen dat 50 % van alle wagens doorgaand verkeer betrof. Het halveren van het verkeer op de Grote Markt is dus het doel van deze maatregel.

Vergunnen

  • Op 22 november 2024 diende de stad Sint-Niklaas een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het heraanleggen van Watermolenstraat, Watermolendreef, aanleggen van een nieuw voorplein zwembad (SH) en het uitvoeren van bronbemaling (IIOA) inclusief vaststelling van een rooilijnplan, openbaar domein en 9de afdeling, sectie B, nummers 1043f, 1045 m, 1647 b, 1ste afdeling sectie A, nummers 947 y3 en x3.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorgestelde rooilijnplan, de aanleg en de uitrusting van het plein.

Cultuur en vrije tijd

Sport

  • Uit de evaluatie van vorig jaar is gebleken dat de huidige criteria enkele hiaten vertonen, waardoor ze niet sluitend zijn. In overleg met de sportdienst en de sportraad werden de criteria besproken en aangepast.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze aangepast criteria goed te keuren.

Jeugd & Jos vzw

Welzijn

Dienst maatschappelijke activering

Dienst regie welzijn

Staf welzijn

Aanvullende punten

BESLOTEN ZITTING

Politie

Politie

  • In gemeenteraadszitting van 22 maart 2024 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. In zitting van heden 27 juni 2025 wordt aan de gemeenteraad de vacature van een functie van officier operaties, graad: commissaris van politie, voorgelegd. De functie zal ingevuld worden via de mobiliteitsprocedure van de geïntegreerde politie. De kandidaten worden geselecteerd door een plaatselijke selectiecommissie. De samenstelling van de selectiecommissie voor een functie met als graad commissaris, moet ad hoc worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van officier operaties, graad commissaris, goed te keuren.

  • De gemeenteraad keurde in het verleden het algemene principe goed over de samenstelling van de selectiecommissie basiskader, middenkader en CALogkader (niveaus B, C en D) voor de politiezone. De gemeenteraad delegeerde de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen om per selectiecommissie de leden nominatief vast te stellen. Als gevolg van het nieuwe organogram bij de politie stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 juli 2024 de samenstelling van de selectiecommissies voor verschillende functies opnieuw  vast. Evenwel met een e-mail van 13 mei 2025 berichtte de dienst administratief toezicht van de gouverneur van Oost-Vlaanderen dat een strikte interpretatie van het politiestatuut inzake het recht op wraking van de effectieve leden van de plaatselijke selectiecommissie moet worden toegepast en dat de samenstelling voor elke selectiecommissie nominatief moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. Een delegatie van deze bevoegdheid door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen of aan de burgemeester is niet meer mogelijk. Om een efficiënte werking te waarborgen voorziet korpsleiding voldoende vervangers voor de verschillende leden van de plaatselijke selectiecommissies. De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissies voor de invulling van functies officier of adviseur zal steeds ad hoc aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling voor de selectiecommissies voor vacatures binnen de directie operaties, goed te keuren.

  • De gemeenteraad keurde in het verleden het algemene principe goed over de samenstelling van de selectiecommissie basiskader, middenkader en CALogkader (niveaus B, C en D) voor de politiezone. De gemeenteraad delegeerde de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen om per selectiecommissie de leden nominatief vast te stellen. Met een e-mail van 13 mei 2025 berichtte de dienst administratief toezicht van de gouverneur van Oost-Vlaanderen dat een strikte interpretatie van het politiestatuut inzake het recht op wraking van de effectieve leden van de plaatselijke selectiecommissie moet worden toegepast en dat de samenstelling van elke plaatselijke selectiecommissie nominatief moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. Een delegatie van deze bevoegdheid door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen of aan de burgemeester is niet meer mogelijk. Ook een eenmalige functionele vaststelling van de plaatselijke selectiecommissies is niet meer voldoende: in geval van een functionele vaststelling (de leden vaststellen op basis van functie in plaats van naam) zal de gemeenteraad telkens opnieuw met een tweede beslissing formeel de nominatieve aanduiding van de leden van de selectiecommissie moeten bekrachtigen. Om een efficiënte werking te waarborgen en toch te voldoen aan de bepalingen van het politiestatuut, voorziet de korpsleiding voldoende vervangers voor de verschillende leden van de plaatselijke selectiecommissies binnen de directie Interne bedrijfsvoering. In dit besluit worden de samenstelling van de plaatselijke selectiecommissies voor alle graden binnen de directie Interne bedrijfsvoering bepaald, met uitzondering van commissaris en adviseur. De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissies voor de invulling van functies van officier (hoofdcommissaris, commissaris) of adviseur zal steeds ad hoc aan de gemeenteraad worden voorgelegd, net zoals de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van korpschef.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling voor de selectiecommissies voor vacatures binnen de directie interne bedrijfsvoering, goed te keuren.

Ondersteuning financiën

Verzekeringen

Ondersteuning

GAS

Omgeving

Plannen en ontwikkelen

  • De Gecoro, voluit "Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening", is een verplichte adviesraad die op gemeentelijk niveau advies geeft over aangelegenheden die te maken hebben met ruimtelijke ordening, zoals ruimtelijke plannen en stedenbouwkundige verordeningen.
    De gemeenteraad heeft in zitting van 28 februari 2025 de organisaties of instanties aangeduid die een vertegenwoordiger (elf) in de Gecoro kunnen voordragen en heeft beslist om een oproep te lanceren naar deskundigen (negen).
    Vanuit de aangeschreven instanties werden zowel effectieve als plaatsvervangende leden aangeduid. De kandidaturen naar aanleiding van de oproep naar deskundigen werden beoordeeld door een jury.
    De gemeenteraad benoemt de voorzitter, eventueel een ondervoorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
    Het college van burgemeester en schepenen draagt de voorzitter, de ondervoorzitter en de vaste secretaris voor aan de gemeenteraad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de effectieve en plaatsvervangende leden te benoemen.