Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

2025_GR_00250 - Mobiliteit: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en voetgangerszones en doorgang door de verkeersfilters: wijziging Grote Markt: goedkeuring

gemeenteraad
vr 27/06/2025 - 21:00 gemeenteraadzaal
2025_GR_00250 - Mobiliteit: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en voetgangerszones en doorgang door de verkeersfilters: wijziging Grote Markt: goedkeuring 2025_GR_00250 - Mobiliteit: reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en voetgangerszones en doorgang door de verkeersfilters: wijziging Grote Markt: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het reglement wordt het filtergebied rond de Grote Markt gedefinieerd als zone G. Dit gebied bestaat uit volgende straten:
Apostelstraat, Collegestraat, Grote Markt, Houtbriel, Kokkelbeekstraat (tussen Parklaan en kruispunt Monseigneur Stillemanstraat), Nieuwstraat (gedeelte tussen Grote Markt en De Castrodreef), Onze-Lieve-Vrouwstraat, Parklaan (oneven huisnummers: 1 tot 43), Parkstraat, Paul Snoeckstraat, Sacramentstraat, Sint-Niklaasplein, Stationstraat en Vakschoolhof. 
Aan de hand van een onderbord zal duidelijk gemaakt worden aan de verkeersfilter ter hoogte van het kruispunt met de Hemelaerstraat dat voertuigen met bestemming parking Grote Markt een uitzondering krijgen om de C3 voorbij te rijden. We nemen hen niet apart op in het reglement als een categorie. Gezien deze voertuigen niet het gehele filtergebied mogen betreden.

A. Categorieën vergunningsgerechtigden
De volgende categorieën die een bestemming hebben binnen dit filtergebied hebben recht op een vergunning (duurtijd afhankelijk van categorie zoals reeds omschreven in het eerder goedgekeurde reglement.
Volgende categorieën die van rechtswege als vergunninghouder worden beschouwd, op permanente wijze, maar mits een welbepaalde bestemming te hebben binnen het filtergebied dat wordt betreden:
1. de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
2. de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37 van de Wegcode, wanneer de aard van de opdracht het rechtvaardigt;
3. de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
4. de voertuigen vergund voor diensten van individueel bezoldigd personenvervoer;
5. rijwielen, voortbewegingstoestellen (al dan niet gemotoriseerd), bromfietsen klasse A, bromfietsen klasse B en speed pedelecs.

gedurende maximaal één jaar telkens hernieuwbaar, mits te beschikken over een vergunning en een welbepaalde bestemming te hebben binnen het filtergebied dat betreden wordt:
1. categorie zorgverstrekkers overeenkomstig de bepalingen van artikel 13;
2. categorie vervoer van minder mobiele personen overeenkomstig de bepalingen van artikel 14;
3. categorie lijkwagens overeenkomstig de bepalingen van artikel 26;
4. categorie Koerierdiensten overeenkomstig de bepalingen van artikel 27.

op permanente wijze, mits te beschikken over een vergunning met vermelding van de zone G en een welbepaalde bestemming te hebben binnen het filtergebied dat betreden wordt:
1. categorie bewoner of tweedeverblijver en diens bezoekers overeenkomstig de bepalingen van artikel 15;
2. categorie referentieadres overeenkomstig de bepalingen van artikel 17;
3. categorie garage- of standplaatshouders overeenkomstig de bepalingen van artikel 18.

voor een beperkte tijdsduur, mits te beschikken over een vergunning met vermelding van de zone G en een welbepaalde bestemming te hebben binnen het filtergebied dat betreden wordt:
1. categorie toekomstige bewoner en diens bezoekers overeenkomstig de bepalingen van artikel 16;
2. categorie leveranciers overeenkomstig de bepalingen van artikel 21;
3. categorie ondernemingen gevestigd in dit filtergebied en hun bezoekers overeenkomstig de bepalingen van artikel 19, gedurende maximaal één jaar maar verlengbaar, mits te beschikken over een vergunning met vermelding van de zone G en een welbepaalde bestemming te hebben binnen het filtergebied dat betreden wordt;
4. categorie personeel van ondernemingen gevestigd in dit filtergebied overeenkomstig artikel 28. 

B. Handhaving door gebruik van ANPR-camera’s
Het gebruik van camera’s
Het is belangrijk om per categorie die een vergunning kan aanvragen een gegronde argumentatie te hebben. Dit heeft te maken met het schrijven van de VTC (in bijlage) aangaande hun beslissing genomen tijdens de zitting van 15 oktober 2024 die luidt als volgt: 'de steden en gemeenten moeten zich aan boven vermelde richtlijnen houden wanneer ze de verkeersproblematiek willen aanpakken en zich onthouden van niet noodzakelijke monitoring van de burgers. Doen de gemeenten dit niet, dan kan de VTC deze verwerkingen van de stad of gemeente stil laten leggen.'

Het overmatige verkeer op de Grote Markt zorgt ervoor dat de veiligheid van voetgangers en fietsers in het gedrang komen. Aangezien de knip dus in het leven wordt geroepen om zo minimaal mogelijk verkeer op de markt toe te laten is het ook belangrijk om dit door te trekken. Hoe meer uitzonderingen je toe staat (en dus hoe meer verkeer je toestaat) hoe meer de verantwoording van verkeersveiligheid en leefbaarheid ondergraven wordt. Door het uitbreiden van de zone waarin het verkeer zich mag bewegen (rond de hele Grote Markt) zorg je ook voor meer verkeer. Het lijkt aangewezen om de uitzonderingen in eerste instantie zo minimaal mogelijk te maken en pas wanneer aangetoond kan worden dat het toch noodzakelijk is om meer uitzondering te voorzien, deze pas effectief in het leven te roepen. Daarnaast moeten er nu al veel verschillende captaties gebeuren waarbij systemen goed met elkaar moeten communiceren.
Het advies van DPO zowel van de politie als de stad wordt gevoegd bij dit besluit. 

C. Implementatie
De combinatie van het whitelisten via het softwarepakket van Intouch en het communiceren tussen twee camera’s is uniek in Vlaanderen. Hiervoor wordt nieuwe software geschreven. Het is van groot belang dat deze ten gronde getest wordt vooraleer we overgaan tot het verwerken van kandidaat-overtreders.
Op vraag van zowel de dienst mobiliteit, de verkeerspolitie als de GAS wensen we pas over te gaan tot effectieve handhaving nadat we een optimale verwerking kunnen garanderen om overbodige werklast, opmaken pv’s en behandelen (terechte) verweren ), en imagoschade voor de stad te vermijden. Tijdens de testfase zullen er waarschuwingsbrieven verstuurd worden naar potentiële overtreders, dit heeft een dubbele werking: informeren maar ook detecteren van eventuele fouten in het systeem.
Hierbij wordt dus ook de goedkeuring gevraagd om in eerste instantie te werken met volgende signalisatie: C3, uitgezonderd vergunninghouders en voertuigen met bestemming parking Grote Markt, fietsers, bromfietsen en speed pedelecs (in beide richtingen).

Juridische grond

Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, en latere wijzigingen.
Wet van 7 december 1998 houdende de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, en latere wijzigingen.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Mobiliteitsplan, definitief vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 24 april 2015.

Adviezen

Diensthoofd informatieveiligheid Provincie Oost-Vlaanderen Gunstig advies
GAS (GAS) Gunstig advies
Werkgroep camera's Gunstig advies

De werkgroep camera's verwijst naar het gezamenlijke advies van de DPO van de stad en de DPO van de politie.

Projecten openbaar domein (POD) Gunstig advies

Tijdens de uitvoeringsfase worden ondergronds de nodige maatregelen voorzien zodat de camera's kunnen functioneren.

POlitie Gunstig advies

De politie sluit zich aan bij het advies van de GAS en wenst pas te handhaven via ANPR nadat de operationele werking van het systeem positief wordt geëvalueerd.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

akkoord te gaan met de wijze en duurtijd van de implementatie van deze wijziging op terrein. 

Artikel 2

het gewijzigde reglement goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.